Project Description

TSMT-Tervezett Szenzomotoros Tréning

IDŐPONT FOGLALÁS – JELENLEG SZÜNETEL!!!

TSMT-Tervezett Szenzomotoros Tréning

IDŐPONT FOGLALÁS

Szülőnek lenni óriási ajándék, és egyben nagy felelősség. A szülők szerepe szeretni, gondosan odafigyelni gyermekeikre és lehetőséget adni nekik a tapasztalatszerzésre, ügyesedésre, okosodásra, hogy fejlődésük révén magabiztosan illeszkedhessenek be a közösségbe, sikeres legyen iskolai beválásuk.

A szülő minden igyekezete, odafigyelése ellenére is adódhatnak nehézségek a gyermek fejlődésében, nevelésében. Ilyenkor érdemes szakemberrel egyeztetni, hogy a bizonytalanságok mielőbb megválaszolásra kerülhessenek.

A TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) egy mozgásterápiás program.  A módszer Lakatos Katalin nevéhez fűződik. A nagy- és finommozgások fejlesztése során érleli, strukturálja tovább az idegrendszert. A mozgásos feladatok segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a laterialitás, a dominancia beérését. A feladatsorok javítják a gyerekek koncentrációs képességeit, megalapozzák, segítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás fejlődését. A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés során fejlődik kommunikációjuk és anyanyelvi készségeik. 

Egyéni TSMT

A gyermek életkorát, állapotát, érettségét, terhelhetőségét vizsgálati eredményét figyelembe véve történik a javaslattétel a TSMT-I (egyéni) terápiára.

Az  egyéni TSMT terápiát azoknak a gyermekeknek javasoljuk, akik mozgás-, beszéd-, vagy értelmi fejlődésükben, figyelmi funkcióikban, aktivitásuk szintjében az átlagostól jelentősen eltérnek. Ennek mértékét a LongiKid vizsgálattal mért eredmények alapján tudja megállapítani a fejlesztő szakember, és ha indokolt, egyéni tréning megírását kezdeményezi. Az egyéni tréning segítségével a gyermek behozhatja azokat a lemaradásait, vagy korrigáljuk azokat az eltéréseit, amik meghatározzák aktuális fejlettségi szintjét. 

A gyermek csak akkor tud jól beilleszkedni a közösségekbe (család, bölcsőde, óvoda, iskola), játszótéri helyzetekbe, ha az életkorában elvárt szinten teljesít: érdeklődik a környezete iránt, meg tudja figyelni, és érti azt, ki tudja fejezni  magát, magabiztosan mozog, képes együtt lenni másokkal. Amennyiben nehézségei vannak ezeken a területeken, segíthet a TSMT terápia.  

A tornasor általában 16-22 feladatból áll, s egy tréning 2 hónapra íródik. Az egyes gyakorlatok sorrendje, ismétlésszáma, a tréning heti ismétlődése fontos jellemzői a TSMT terápiának, és kiemelt jelentősége van, hogy ezeket a gyakorláskor betartsa a család. 

A szülők fontos részei a terápiás folyamatnak, ugyanis a fejlesztő szakember számít az ő közreműködésükre. Az eredményeket közösen érik el, mivel a szülők az otthoni tornánál a fejlesztő szakembert pótolják azzal, hogy a gyermekkel a meghatározott instrukciók szerint csinálják a feladatokat szerető, de határozott légkörben.

A kijelölt mondókákat, verseket, számolásokat is használnunk kell, hogy az általuk adott ritmus is segítse a fejlődést.

A terápiában használt eszközök szükségesek ahhoz, hogy a gyermeket megfelelő ingerhelyzetekbe lehessen hozni, ezáltal a legjobban fejlődjön. 

Csoportos TSMT 

A csoportos TSMT terápiát (TSMT II.) azoknak a gyermekeknek javasoljuk, akik a LongiKid vizsgálatban átlagosan 50-75 % közötti eredményt mutatnak, és viselkedésük alapján csoportban foglalkoztathatók, vagyis tudnak együtt működni a fejlesztő szakemberrel, képesek kivárni az instrukciókat, és megpróbálják teljesíteni azokat. Ők hasonló tudásszintű társaikkal 4-6 fős csoportban dolgoznak együtt, hogy mozgásukban ügyesedjenek, figyelmük tartósabb és megosztható legyen, egyre összetettebb helyzeteket képesek legyenek okosan megoldani, alkalmassá váljanak a majdani óvodai/iskolai beválásra.  

A csoportokban változatos helyzetek, kihívások elé állnak, amiket megoldva képességeik fejlődnek. Nem könnyűek ezek a helyzetek: sokféle eszközt használnak; kúsznak, másznak földön, padokon, pallókon, bordásfalon, ugrálnak trambulinon, be- és kiugranak karikákba, hasalnak gördeszkán, dolgoznak labdával, közben rajzolnak; válogatnak tárgyakat különféle szempontok szerint, stb.

Csoportos TSMT terápiára legalább heti két alkalommal szükséges járni ahhoz, hogy a várt hatások kialakulhassanak.

Hogyan segít a TSMT?

A saját testen megtapasztalt ingerhatások, a változatos mozgásformákat gyakoroltató, különböző eszközökön végzett feladatok beindítják/felgyorsítják az idegrendszer érési folyamatait, javítják az idegpályák kapcsolódásait, az agysejtek közötti kapcsolatok, (szinapszisok) hálózatának kialakulását.

A mozgásos feladatokban komplex fejlesztő hatás érvényesül. A fejlődés hatása az alábbi területeken jelenik meg:

> Proprioceptív érzékelés: testünk helyzetének érzékelése. Annak tudatosulása, hogy melyik testrészünk hol van és mint mozog a térben valamennyi feladatban érzékelésre kerül;

> Egyensúly: foglalkozásainkon padon és pallón, billenőlapon és nagylabdán, talajon vagy svédszekrényen, tárgy használatával, vagy anélkül a figyelem egyidejű, de több irányú megosztásával tevékenykednek a gyerekek;

> Izomtónus: valamennyi eszközünkön és tárgyhasználat közben szükséges az izomtónus a helyzetek felvételéhez és megtartásához, valamint az egyenletes izomerő adagolás például a labda működtetéséhez, az ugrálásokhoz, vagy éppen gördeszkás húzásokhoz/tolásokhoz;

> Mozgáskoordináció: tornafeladatokban szükséges a két kéz munkájának összehangolása, vagy a kéz és a láb mozgásának összehangolása;

> Reflexek gátlása: számos reflex hasznos a mindennapi életünkben, de vannak olyanok, melyeknek gátlás alá kell kerülnie, hogy ne nehezítse meg a gyerekünk életét, például az iskolapadban ülve. Iskoláskor előtt, a prevenció időszakában tudunk erre a problémára feladatokat adni különböző eszközök (nagylabda, billenőlap, gördeszka, vagy trambulin) használatának segítségével;

> Finommotorika, grafomotorika és beszédmotorika: minden TSMT feladat azért is olyan értékes és komplex, mert a gyerek a saját mozgását beszéddel, énekléssel kíséri (például testrészeit megnevezi, számol, mondókát mond feladatvégzés közben), a mozgásos feladatokhoz pedig finom-, és grafomotoros feladatok kapcsolódnak akár egy gördeszkával végzett gyakorlat során is;

> Kognitív terület részképességei: a gondolkodás, figyelem, emlékezet, memória, kontrollok minden megküzdéses helyzetben előkerülnek torna feladatokban;

> Szociális funkciók: nagyon fontos célkitűzés a torna feladatok kapcsán, hogy az együttműködési készség, feladattartás, szabályfelismerés, szabálykövetés, viselkedésszervezés javuljon, mert ez elősegíti a gyerekek szocializációját, beilleszkedését különböző közösségekbe;

> Ingerek: a gyerekek számára a látási, hallási, tapintási és térben felvett forgásos, mozgásos ingerek mind-mind szükségesek az idegrendszer érése szempontjából.

Forrás: https://bhrg.hu

Jellemző organikus tünetek korosztályonként

KORAI 3 hónap-3 éves kor között megjelenő tünetek

MOTOROS PSZICHÉS-KOGNITÍV SZOCIÁLIS
– tartós táplálkozási / szopási nehézség

– eltérő izomtónus

– megkésett / eltérő mozgásfejlődés

– egyensúlyi gyengeség / zavar

– asszimetria a test két féloldalának használata között

– a csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása

– kóros együttmozgások spontán jelentkezése

– a finommotorika késése / éretlensége

– a beszédmotorika beindulásának késése

– ICP

– motoros játékok hiánya, sztereotíp megjelenési formái

– a mozgásutánzás megjelenésének késése / eltérése / hiánya

– alvászavar

– az észlelési funkciók gyengesége / lassúsága

– a konstanciák kialakulásának késése / elmaradása

– a figyelem rövidsége, gyengesége

– beszédértési problémák

– kommunikációs igény kialakulásának késése / eltérése

– megkésett beszédfejlődés

– megkésett pszichomotoros fejlődés

– a szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége

– ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése

– szerepjáték megjelenésének hiánya

– a motiválhatóság eltérései

– nehéz megnyugtathatóság

– kötődés-zavarok

– együttműködési készség

csökkent / kiszámíthatatlan volta

– érzelmek megosztásának eltérése/hiánya

– irányíthatóság nehézsége

– tiltás meg nem értése / be nem tartása

– akaratos, öntörvényű viselkedés

– agresszió

– autoagresszió

– dührohamok

 

KISGYERMEKKORBAN 3-7 éves kor között megjelenő tünetek:

MOTOROS PSZICHÉS-KOGNITÍV SZOCIÁLIS
– a mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés

– új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága

– erőadagolási problémák

– diszpraxia, apraxia

– a grafomotorika éretlensége

– akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)

– hiperaktivitás (a mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengeségével együtt)

– tic

– mentális retardáció

– emlékezeti gyengeség

– információ-feldolgozási zavar

– az egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége

– figyelemzavar

– a belátáson / tapasztalaton álló gondolkozás megjelenésének késése

– az analógiás gondolkozás megjelenésének késése

– testvázlat, testlateralizáció, téri orientáció gyengesége

– diszlexia, diszkalkulia veszélyeztetettség

– sikertelen szobatisztaság

– szorongás, depresszió

– fóbiák

nehezített beilleszkedési képesség

– nehezített szabályfelismerés

– a szabálykövetés kiszámíthatatlansága

– a leválások-kötődések dinamikájának eltérései

– a segítségadás elutasítása

– feladathelyzetekből való kiszállás

– a viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)

– autizmus spektrum zavar

– gyermekkori szorongás, depresszió

 

 

KISISKOLÁSKORBAN (7-10 éves kor között megnyilvánuló) organikus tünetek:

MOTOROS PSZICHÉS-KOGNITÍV SZOCIÁLIS
-sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei

– lordosis, kyphosis eltérései

– tanulási zavar

– nehézkes olvasás, írás, számolás

– lassú, nehézkes tanulási tempó

– áldozat

–  bohóc

–  agresszor szerepek

–  pszichoszomatikus tünetek megjelenése

–  az időbeosztás nehézségei

–  játszmák